רכיבה נכונה על אופניים

רכיבה על אופניים אינה נחשבת לפעילות פשוטה במידה והמטרה היא לרכב לצורך שמירה על כושר גופני או לשם ניצחון בתחרות. כל רוכב יודע שישנם עקרונות מהותיים של רכיבה נכונה אשר אי שמירה והקפדה עליהם עלולה גם לפגוע באיכות הרכיבה עצמה וגם אפילו לגרום לפציעות. במאמר זה ננסה לעמוד על כמה נקודות שכדאי מאד לאמץ על מנת לוודא שהרכיבה טובה – מכל הבחינות.

לפני הרכיבה – התאמת האופניים

האופניים קיימים בכמה וכמה מידות וגדלים וחובה להתאים אותם באופן אישי עבור הרוכב. ראשית יש להתאים את גודל השילדה. השילדות מגיעות בטווח גדלים והתאמת גודל השילה לגובה הרוכב חשוב ביותר, שכן רכיבה על שלדה במידה לא מתאימה תגרום לאי נוחות, ירידה בביצועים ואף עלולה לגרום לפציעות. המידה של השלדה נמדדת לפי אורך הרגליים של הרוכב והמדידה שיש לבצע היא המרחק מהרצפה ועד לגובה המפשעה של הרוכב.

כמו כן, חשוב להתאים את גובה ורוחב האוכף, גובה, רוחב וזווית הכידון והמרחק שביניהם. מדדים נוספים שמומלץ לשים אליהם לב הם אורך הזרועות של הפדלים ואורך הזרוע שמחברת את הכידון לשלדה.

התאמה נכונה של האופנים יובילו לנוחות מקסימאלית, מניעת פציעות ומיקסום היכולות.

המטרה של ההילוכים

מערכת ההילוכים באופניים הינה מערכת מורכבת של גלגלי שיניים והשרשרת המוכרת. בעזרת ההילוכים יכול הרוכב לשנות את היחס שבין מספר סיבובי הדוושות לבין מספר סיבובי הגלגל ובכך להתאים את הרכיבה והדיווש לתנאי השטח או הכביש בהם הוא רוכב. גלגלי השיניים הממוקמים באזור הצמיג הקדמי נקראים "פלטות" ואלה הממוקמים מאחור מכונים "קסטות". סוגי אופניים נבדלים זה מזה במספר גלגלי השיניים מקדימה ומאחור, ולכן ישנם עשרות צירופים משולבים של גלגלי שיניים אלו. שילובים אלו מהווים בעצם את ההילוכים באופניים. כל רוכב חייב להכיר את האופניים שלו ולהבין מהו ההילוך שמתאים לו לסוגים שונים של רכיבות, מהירויות שונות או תנאי שטח שונים. באופן כללי ניתן לציין את העיקרון אשר על פיו הילוך נמוך יאפשר דיווש מהיר וסיבובי דוושות רבים, אך לא בהכרח יושגו מהירות או מרחק. יחד עם זאת, הילוך גבוה מדי יקשה את הדיווש על הרוכב, עד כדי "תקיעה" של האופניים ונפילה מהם.

ככל אצבע, החימום והשחרור מתבצעים בהילוכים קלים/נמוכים, והחלקים המרכזיים של הרכיבה מתבצעים בהילוכים הכבדים/קשים על מנת לצבור מהירות.

מדוע להשתמש בהילוכים

לעצם קיומם של ההילוכים יש כמה תפקידים עבור הרוכב כאשר התפקיד הראשי הוא איזון בין המאמץ והכוחות שעל הרוכב להשקיע בדיווש ובסיבוב הדוושות לבין תוואי השטח שבו מתבצעת הרכיבה. למשל – כאשר הרכיבה מתבצעת על כביש מישורי, או אפילו בירידה, אין טעם להשקיע הרבה אנרגיה בדיווש, והרוכב יכול לנצל את תנאי השטח כדי לאפשר מנוחה לשרירי הרגליים ולשמור על הכוח והחמצן שבגופו להמשך הרכיבה.

שמירה ותחזוקה של ההילוכים

תחזוקה שוטפת של האופנים מאפשרת הנאה מירבית מהביצועים ושמירה על אורך החיים שלהם. החלק החשוב ביותר לתחזוקה הוא מערכת ההילוכים וחשוב מאד לכוון את תיבת ההילוכים. כמו כן, יש לוודא שכל מרכיביה מחוזקים במקומם ואין חשש לתזוזה. גלגלי השיניים, המעבירים והשרשרת צריכים תמיד להיות נקיים ומשומנים, על מנת שהעברת ההילוכים תעבור באופן חלק ולא תיתקע. כאשר מתבצעת רכיבה מאסיבית ותכופה עלולים להישחק גלגלי השיניים ולכן חשוב לעקוב אחר תקינותם אפילו על בסיס יומיומי. כמו כן, יש לעקוב אחר מצב השרשרת ולדאוג להחליפה בזמן (הכלל הוא כל 2000ק"מ) על מנת שלא תפגע בתפקוד של מערכת גלגלי השיניים וההילוכים.

תגיות:
נגישות