כיצד נשמור על המוטיבציה שלנו

מוטיבציה היא מכלול התהליכים אשר מעוררים, מכוונים ומשמרים את ההתנהגות האנושית לעבר מטרה מסוימת. זאת אומר, אנחנו צריכים למצוא את כל אותם המשתנים אשר יעוררו, ישמרו ויכוונו אותו לעבר המטרה.

מטרה

כל אדם, בכל רמה, חייב שתהיה לו מטרה. זה לא משנה אם מדובר באלוף בתחרות טריאתלון או בתחרות ריצה שרוצה לשבור שיא עולם או ברץ מתחיל שרוצה לרדת במשקל, כל אחד חייב שתהיה לו מטרה שאליה הוא ישאף להגיע. מטרה יכולה להיות כמעט כל דבר, אולם זה חייב להיות מדיד. לא מספיק לומר "אני רוצה להיכנס לכושר" כי לעולם לא תוכלו למדוד את זה. המטרות יכולות להיות – "לקבוע שיא", "לסיים מרוץ", "לרדת 5 קילו במשקל" וכו'. כמובן שהמטרה חייבת להיות משהו הגיוני ובר השגה.

טיפ – תקבעו לכם מטרה ותכתבו אותה על פתק. ככה כל פעם שתקומו בבוקר ובחוץ יהיה חושך, תדעו למה אתם מתעוררים.

תוכנית

אחרי שקבעתם לעצמכם את המטרה, תכינו תוכנית כיצד תשיגו אותה. התוכנית חייבת להיות מותאמת עבורכם ולקחת בחשבון את הרמה שלכם, הזמן שיש לכם עד האירוע ואת כל האילוצים שיש לכם. התוכנית חייבת להיות מתוכננת בקפידה ואסור "לשלוף" אימונים, אחרת זה מאוד מבלבל, עלול להכשיל אתכם בדרך למטרה ואף להביא לפציעות. קיום תוכנית ברורה ומסודרת יוצר "שקט", מקנה ביטחון ושומר על מוטיבציה.

טיפ – ברגע שיש לכם תוכנית, נסו להיצמד אליה כמה שיותר ולא לשנות אותה כל שני וחמישי.

מסגרת

מסגרת יוצרת מחוייבות! הרבה פעמים אנחנו מוכנים לוותר על אימון, אבל כשאנחנו יודעים שמישהו מחכה לנו, אנחנו מרגישים מחוייבות כלפיו. זה לא משנה אם זה מאמן, קבוצה, חבר – כל אחד שמחוייב כמוכם, יעשה את העבודה.

טיפ – אם אתם מרגישים עייפים או מבואסים ללכת לאימון טריאתלון, אל תדברו על זה עם החבר. סביר להניח שגם לו לא ממש בא להתאמן, אבל הוא מרגיש מחוייב אליכם ויגיע. אם תדברו ותשתפו אחד את השני במחשבות שלכם, סביר להניח שלא תצאו מהבית.

ויסות

כל דבר שאנחנו עושים בחיים, חייב להיעשות במידתיות. הרבה פעמים כשאנחנו מתחילים תוכנית אנחנו בהתלהבות יתרה, מוכנים לעבוד קשה, מתאמנים בטירוף,  ותוך זמן קצר מוצאים את עצמינו בלי אוויר ו/או חשק. כשבונים את התוכנית חשוב מאוד לוסת את האימונים והעומסים כך שיהיה גם זמן להתאושש. הידיעה שיש ימי התאוששות נותנת מוטיבציה לעבוד קשה באימונים הקשים.

טיפ – בימי התאוששות/מנוחה, נצלו את הזמן לעשות דברים שהזנחתם בגלל האימונים העמוסים. כמו כן, חשוב שיהיה לכם לפחות שני ימים קלים בשבוע.

פשטות

הלוגיסטיקה שסביב האימונים צריכה להיות פשוטה. אל תתכננו לבצע את האימונים במקומות רחוקים או מקומות שקשה להגיע אליהם. אל תרוצו אל המקום בו אתם מבקשים לעשות אימון ריצה. לא צריך לנסוע 100 ק"מ כל יום רק כדי לעשות את האימון!

טיפ – תתכננו לעצמכם סביבת אימונים נוחה וקלה. מצאו בריכת שחייה קרובה ומסלול אימונים לריצה או רכיבה שאתם מכירים.

אמונה

אולי החלק החשוב ביותר בשמירה על מוטבציה – האמונה בעצמכם!!! בכל תהליך, ולא משנה מהו, יש קשיים וכשלונות. מה שעושה את ההבדל בין אלו שמאבדים את המוטיבציה לאלו שמצליחים לשמור עליה היא האמונה העצמית. מה שצריך להניע אותכם זה התשוקה להצליח ולא הפחד מכישלון.

טיפ – כשקשה וכשאתם כבר עייפים, תמשיכו כל הזמן להגיד לעצמכם שאתם יכולים.

מוטיבציה גבוהה היא הסוד להצלחה. אנחנו צריכים כל הזמן שיהיה לנו משהו מול העיניים שידחוף אותנו להתאמן ולהתאמץ. כשיש מוטיבציה גבוהה, כל דבר הוא אפשרי!

נסו למצוא לעצמכם את הדבר המסויים הזה, שאתם כל כך רוצים להשיג, ואל תתנו לאף אחד או לשום דבר להסיח את דעתכם!

רן אלתרמן

מאמן ראשי ובעלים, קבוצת אלתרמנס קבוצה לאימוני ריצה וטריאתלון

לשעבר אלוף ישראל בטריאתלון

www.altermans.co.il

לתאום אימון ניסיון ללא תשלום, צרו איתנו קשר דרך האתר או התקשרו: 050-2500600.

תגיות:
נגישות