דגשים להלבשה והורדה של חליפה השחייה

כאשר אנחנו בוחרים את חליפת השחייה החדשה שלנו, אנחנו חייבים לשים לב שהיא במידה הנכונה וצמודה על הגוף, וזאת על מנת למקסם את היתרונות שלה ולמנוע מצב של "גרירת מים". תכונה זו (צמודה לגוף) לפעמים מביאה אותנו לשאלה "איך מלבישים את הדבר הזה, ואיך לעזאזל מורידים אותו!"

הלבשה איטית וסבלנית הן לפני אימון טריאתלון והן לפני תחרות, תוך כדי מתן דגש על מספר דגשים, יעזור לנו להוריד את החליפה מהר.

הלבשה

  1. ראשית, מומלץ מאוד להיות יבשים לפני שמלבישים את החליפה. כמו כן, גם חשוב שהחליפה תהיה יבשה.
  2. אנחנו מתחילים את הלבישה של החליפה מהרגליים. מקפלים את החלק העליון של החליפה, כך שנוכל ללבוש אותה דרך הרגליים, כאילו אנחנו לובשים מכנסים.
  3. מומלץ ללבוש את החליפה עם גרביים על מנת שהרגל "תחליק" פנימה. במקום גרביים ניתן להשתמש גם בשקיות ניילון.
  4. לאחר שהכנסנו את הרגליים אנחנו מתחילים להרים את החליפה כלפי מעלה. חשוב מאוד להיות מאוד עדינים עם החליפה ולא למשוך אותה בחוזקה כלפי מעלה. כמו כן, מומלץ מאוד לגזור ציפרוניים, טרם השימוש בחליפה, על מנת לא לפצוע את החליפה וליצור בה חורים.
  5. המטרה הינה למשוך כמה שיותר בד מהחליפה כלפי מעלה על מנת להוריד לחץ בחלק גוף העליון. הקצה התחתון של החליפה יכול להתחיל אפילו מקו השוקיים ולא מחוייב שהוא יתחיל מקו הקרסוליים.
  6. לאחר שלבשנו את החליפה על שתי הרגליים, אנחנו מנסים למשוך עוד קצת בד כלפי מעלה.
  7. לחלק של הידיים, ניתן להיעזר פעם נוספת בשקית ניילון על כל יד, על מנת לעזור ליד להחליק פנימה.
  8. אנחנו מלבישים כל שרוול על כל אחת מהידיים ומושכים בעדינות את הבד לכיוון הכתפיים. גם כאן המטרה היא להביא כמה שיותר בד לכיוון הכתפיים על מנת להוריד עומס ולחץ על הכתפיים. הקצה התחתון של החליפה באזור הידיים לא חייב להיות צמוד לכף יד ובהחלט יכול להיות גבוה יותר.
  9. אנחנו מושכים את שרוך הרוכסן כלפי מעלה ואוחזים בקצה התחתון של הרוכסן על מנת לא לקרוע את החליפה. בשלב זה מומלץ להיעזר בחבר.
  10. לאחר שהחליפה נסגרה, מומלץ לבצע מספר סיבובי ידיים כדי לוודא שהחליפה יושבת טוב ולא מפעילה לחץ על הכתפיים/ידיים/בית חזה.
  11. לפני שסוגרים את הסקוץ מאחור, מומלץ להשחיל את השרוך לתוך החליפה ולא להשאירו בחוץ. אתם לא רוצים שמישהו בטעות יחליט לפתוח לכם את החליפה תוך כדי השחייה בתחרות… מומלץ להשאיר לולאה קטנה בחוץ על מנת לאפשר שליפה מהירה של השרוך בחלק של ההורדה, כאשר סיימתם אימון טריאתלון, לדוגמא.
  12. מומלץ מאוד למרוח חומר מרכך/שומני על מנת למנוע חיכוך בין החליפה לגוף ולאפשר הורדה מהירה ויעלה של החליפה. האזורים החשובים הם – צוואר, עורף ובית שחי (למניעת שפשפות), קרסוליים ומפרק כף היד (להורדה מהירה של החליפה). מומלץ גם למרוח מעט חומר סיכה על החליפה כיוון שכשהחליפה יורדת היא מתקלפת מהחלק החיצוני (הסבר בהמשך).

 הורדה

  1. מומלץ להתחיל להוריד את החליפה, רק כאשר אנחנו רצים על משטח יציב ולא על חוף הים. הורדת החליפה על משטח לא יציב מאיטה את הריצה שלנו ועלולה לגרום לנו למעוד.
  2. הרעיון בהורדת החליפה הוא לקלף אותה מהגוף, כמו שמקלפים בננה, ולא לקפל אותה כלפי מטה.
  3. אסור להוריד את הכובע ים לפני שמסיימים להוריד את החלק גוף העליון, אחרת תתקעו את הכובע ים ולא תצליחו להוריד את החליפה מהיד.
  4. תוך כדי הריצה לשטח ההחלפה בתחרות טריאתלון, אנחנו פותחים את הסקוץ (עם יד שמאל) ועם יד ימין מושכים את השרוך מחוץ לחליפה ומושכים אותו כלפי מטה, על מנת לפתוח את הרוכסן. חשוב מאוד להשאיר את הרוכסן פתוח, בעזרת יד שמאל, ולהחזיק את החליפה מלמעלה על מנת לסייע למשיכה של השרוך ולפתיחה של הרוכסן.
  5. לאחר שהרוכסן כולו ניפתח אנחנו מתחילים לקלף את החליפה ומתחילים עם הוצאת הידיים. אנחנו מתחילים עם כתף אחת ולאחר ששלפנו יד אחת אנחנו עוברים ליד השנייה. שוב, חשוב לקלף את החליפה ורק בקצוות, ובמידה וכף היד לא הצליחה לצאת החוצה, אנחנו יכולים להחדיר אגודל ולמשוך את החליפה למטה ואת כף היד החוצה.
  6. בשלב זה אנחנו ממשיכים לקלף את החליפה עד לקו המותנים ואז מורידים את כובע הים והמשקפת וממשיכים בריצה לכיוון שטח ההחלפה.
  7. בתחרויות טריאתלון, במקרים בהם הריצה לשטח ההחלפה ארוכה מידי, כדי לשקול להוריד את החליפה טרם ההגעה לשטח ההחלפה.
  8. עם ההגעה לאופנים אנחנו מתחילים לקלף את החליפה כלפי מטה ועד לקו הברכיים. בדרך כלל נזדקק ל-2-3 קילופים על מנת להגיע אל מתחת לקו הברכיים.
  9. ברגע שהחליפה הגיעה לשלב זה, אנחנו מתחילים לדרוך על החליפה עם הרגליים ומנצלים את הזמן על מנת להתקדם עם שאר ההחלפה – לבישת משקפי שמש, מספר חזה, חבישת קסדה וכו'.
  10. במידה ולא הצלחנו לשלוף את הרגליים בזמן ההחלפה ותוך כדי הדריכות הקלות על החליפה, אנחנו מחדירים אגודל ושולפים את כפות הרגליים מהחליפה.

 

מומלץ מאוד לנסות ולתרגל את ההלבשה וההורדה של החליפה על מנת למנוע עיקובים מיותרים בשטח ההחלפה.

 

בהצלחה,

רן אלתרמן

מאמן קבוצת אלתרמנס קבוצה לאימוני ריצה וטריאתלון

לשעבר אלוף ישראל בטריאתלון 

לתאום אימון ניסיון ללא תשלום, צרו איתנו קשר דרך האתר או התקשרו: 050-2500600.

תגיות:
נגישות