כיצד להתמודד עם הלחץ?

במסגרת העיסוק בספורט ילדים נתונים ללחצים – לחץ  מהרצון להצליח, הרצון להיות תמיד ראשון וכו'.  תפקידינו כהורים, מאמנים וכמבוגרים המלווים את הילדים לנסות ולהקל עליהם במידת האפשר.

ענף הטריאתלון היינו ספורט מאוד תובעני, ובמצבים מסויימים אף גורם לאנשים לשאול את עצמם למה הם בכלל מתאמנים בו. כמות האימונים הרבה והצורך לשלב בין שלושה ענפים שונים: שחייה, רכיבה וריצה, דורש השקעה רבה של זמן ומאמץ וזאת לצד הצורך בהישגיות ותחרויות, כל אלו יוצרים עומס פיסי ומנטאלי בקרב הילדים. כמו כן, הילד נתון ללחץ גבוה לעמוד בדרישות שלו מעצמו ושל הסביבה ממנו, לחץ אשר בסופו של דבר יכול "לשבור" את הילד.

כאחד שמגיע מהספורט ההישגי וחווה קריירה תחרותית ביותר, הניצחון, כמובן לצד הדרך, היינו הדבר החשוב ביותר. אולם, כשאני מגיע לאמן ילדים צעירים, אני מבין שהמסר החשוב ביותר שעליי להעביר להם, היינו לשים דגש  על הדרך שיעשו ולא רק  על התוצאות. אני דואג לא לייצר אצלם את הלחץ רק להישגיות ולניצחון אלא את הנחישות להתמדה ולהשקעה באימונים ובאורח החיים הספורטיבי.

ברור שכל פעם שספורטאי שלי נעמד על קו הזינוק, אני רוצה שהוא ינצח ובהצלחה שלו אני רואה את ההצלחה שלי. אולם, בעבודה עם ילדים אנו חייבים להיות עדינים יותר ואסור לתת להם לחשוב שהניצחון זה הדבר היחידי.

מבחינתי הניצחון של הילד זה בעצם העמידה על קו הזינוק והדרך שעשה כדי להגיע לשם. בסופו של דבר, רובם לא יגיעו להישגים גבוהים. אולם, בכדי להקנות להם את האהבה לספורט ולאורח חיים בריא, צריך לתת להם להרגיש טוב עם עצמם ובעיקר שיחוו הנאה מהעיסוק בספורט. על כן אני ממליץ לחזק ולתמוך בילד לאורך כל הדרך ולא רק כאשר משיג תוצאות והישגים.

אני אישית מאמין שכל אחד יכול להצליח בטריאתלון, או אפילו בריצה בלבד. ברור שלספורטאי כישרוני יש פוטנציאל להוכיח את עצמו בגיל צעיר יותר, אבל אני מאמין שדבקות במטרה, ניסיון, אמונה בדרך ואהבה לספורט, הם הכישרון האמיתי להצלחה בספורט, ובכלל בחיים, ותכונות אלו הן שיגרמו לילד להוכיח את עצמו בגיל מבוגר יותר.

לסיכום, אני מאמין שיש מקום גדול לפרגן, לעודד ולתמוך בילד על הבחירה שעשה ולהיות בשבילו כתף תומכת בימים הטובים והטובים פחות. כהורים, טבעי שנרצה לראות את הילד שלנו זוכה במדליה ועולה על הפודיום, אך זה רק הצ'ופר, זו איננה המטרה היחידה. צריך לשמור על האיזון בין הרצון שיצליח "ויביא הישגים" לבין חשיבות ההתמדה והדרך שהוא עושה.

רן אלתרמן

מאמן ראשי ובעלים, קבוצת הריצה והטריאתלון אלתרמנס

לשעבר אלוף ישראל בטריאתלון

אבא של גיא, נטע ואיתי

לתאום אימון ניסיון ללא תשלום, צרו איתנו קשר דרך האתר או התקשרו: 050-2500600.

תגיות:
נגישות